Kesänkitunturin kiertävä reitti on yksi Ylläksen lähialueen reiteistä. Reittikokonaisuus ei ole nousujen tai laskujen osalta vaativa, mutta Hangaskurun ja Latvamajan välinen osuus nostaa reitin vaativuusluokkaa. GPS-jälki ohjaa sinut reitille Äkäslompolon virallisesta reittien lähtöpisteestä Äkäshotellin takaa. Ihan aluksi ajetaan vasemalle lyhyt alamäki latupohjaa sekä ylitetään silta, jonka jälkeen tulevat pitkospuut. Pitkospuut loppuvat Äkäslompolojärven rantaan mistä sorastettu polku vie oikealle kohti Nilivaaraa.

Nilivaaran laidassa reitti on leveää metsäuraa ja Karilan risteyksestä reittiä jatketaan oikealle Kukastunturin suuntaan. Polku on helppoa sorastettua uraa. Noin 4,6 km kohdalla tulee risteys mistä jatketaan loivasti oikealle. Suoraan ylös jatkuva reitti vie Kukastunturin huipulle. Pian tämän risteyksen jälkeen tulee toinen risteys mistä valitaan myös oikealle vievä polku kohti Hangaskurua ja Latvamajaa. Tähän mennessä reitti on koostunut pääosin sorastetuista sekä leveistä metsäpohjaisista poluista. Risteyksen jälkeen tulee lyhyt alamäki joka on paikoin erittäin kivinen, mutta leveän uran ansiosta ajolinjat löytyvät helposti. Risteyksestä on Hangaskurun laavulle matkaa n. 1 km. Hangaskurun laavulta reittiä jatketaan suoraan laavun ja puuvaraston ohi.

Tästä alkaa yksi Ylläksen lähialueen teknisimmistä osuuksista. Reitti mutkittelee metsän keskellä ja reittipohja on erittäin juurakkoista sekä pintakiviä on runsaasti. Helpompi kulkusuunta tällä reitillä on myötäpäivään sillä Hangaskurusta aina Kesänkijärvelle asti reitti on pääosin laskevaa.  Metsähallitus on tehnyt tällä osuudella reitin korjaustöitä, joten välillä tulee helpottavia sorastettuja osuuksia sekä muutamia uusia reittilinjauksia. Pitkokset on poistettu tältä etapilta kokonan. Osa uusista reittilinjauksista voi tulla yllättäen sillä polkupohjiin ei ole vielä muodostunut käyttöpaineen tekemiä näkyviä uria. Seuraa katseella puissa näkyviä oransseja maalimerkkejä, niin pysyt reitillä.

Kivikkoinen ja juurakkoinen polku voi kuluttaa runsaasti energiaa, joten taukoja on hyvä pitää. Rengasrikot ovat tällä reitillä mahdollisia. Muista keventää pahimmissa kivikoissa, niin riski rengasrikkoihin pienenee huomattavasti. Latvamajan erämaakahvilan pihalta reitti helpottuu jo huomattavasti.  Latvamajalta polku laskeutuu Kesänkijärven laavulle. Lasku on mukavan rullaava, mutta myös tälle osuudelle mahtuu juurakkoista sekä kivikkoista maastopohjaa. Reitti on leveää, joten ajolinjojen hakeminen laskun aikana on helppoa.

Laavun jälkeen kannattaa suunnata vasemmalle kohti Kellostapulia. Jos jatkat risteyksestä suoraan päädyt Kesänkijärven P-paikalle. Sorastettu erittäin helppo polku myötäilee Kesänkijärven rantaa. Heti alkuun tulee rautapitkokset ja puusilta. Rautapitkosten lähellä on puita joihin leveä ohjaustanko osuu helposti. Ole siis varovainen ja huomioi myös muut reitillä liikkujat! Helppo sorastettu polku päättyy hiekkatielle mistä käännytään vasemmalle. Kohtuullisen jyrkkää hiekkatietä noustaan lyhyt matka kunnes tulee reittiristeys. Vasemmalle jatkuu polku kohti Kellokasta ja oikealle kääntyvä reitti vie sinut takaisin lähtöpisteeseen Äkäshotellille helppoa leveää metsäpohjaista uraa pitkin. Polku laskeutuu vähän alle kilometrin mittaisen matkan suoraan ja päätyy sorastetulle uralle. Sorastettu ura mutkittelee hetken ennen päätymistä latupohjalle. Latupohjaa ajetaan oikealle ja heti alkuun reitti alittaa tien. Juuri ennen paluuta lähtöpisteeseen ylitetään kaksi hiekkatietä, joten huomio mahdollinen autoliikenne!

Lukuunottamatta Hangaskurun ja Latvamajan välistä osuutta on tämä reitti varsin helppo, mutta edellä mainittu yli 5 km mittainen tekninen osuus nostaa vaativuusluokkaa reippaasti.