Sport Resort Ylläs-Eelin Kauppa

Ylläksen talvipolkujen uusin reittilisäys kaudelle 2019–2020 on talvipolku Sport Resort Ylläksen kulmalta Eelin Kaupalle. Reitti on uusi lisä jo olemassa oleviin Ylläsjärven lähireitteihin. Tämän reittijäljen kulkusuunta on alamäkipainoitteinen Sport Resort Ylläkseltä Ylläsjärven kylälle. Toiseen suuntaan ajettaessa nouseva reitti on huomattavasti vaativampi. Polku kulkee ensimmäiset n. 250 metriä samaa uraa Aurinkotuvalle vievän reitin kanssa, joka on tuttu viime talvelta. Laturisteyksestä reitit erkanevat toisistaan. Uusi reitti taittuu laturisteyksestä vasempaan kohti metsää. Reitti mutkittelee mukavasti mäntymetsän keskellä ja kumpuileva maasto tuo mukavaa vaihtelua.

Reitti kiertää Tunturipalon asuinalueen ja koukkaa muutaman tiukemman harjunousun kautta kohti Ylläsjärven kylää. Noin kolmen kilometrin jälkeen talvipolku ylittää suoalueita, jotka voivat tuulisella ilmalla olla ummessa. Suoalueilta reitti siirtyy kulkemaan alueelle Ylisen Palovaaran metsään. Lyhyen jyrkemmän metsälaskun jälkeen talvipolku siirtyy kulkemaan aukeita alueita pitkin ja risteää muiden talvireittien kanssa. Aukeilla alueilla reitti voi tuulisella ilmalla tuiskuta umpeen. Seuraa sinisiä viitoituksia ja yhteiskäyttöopasteita.

Reitti ylittää autotien ensimmäisen kerran n. 5,3 kilometrin kohdalla. Huomioi risteysalueen liikeenne! Toinen tien ylitys tapahtuu kuuden kilometrin kohdalla ja kolmas tien ylitys tapahtuu juuri ennen Ylläsjärven kylälle saapumista n. 6,7 kilometrin kohdalla. Heti kolmannen ja viimeisen tien ylityksen jälkeen reitti jatkuu kevyen liikenteen väylän ja maantien välissä. Voit myös jatkaa matkaa kevyen liikenteen väylää pitkin kohti Eelin Kauppaa. Tieauran heittämä lumi tukkii reitin herkästi. Eelin Kaupan edestä reitti yhdistyy Aurinkotuvan ja Luosun suunnan reitistöön.

Yhdistämällä reitin Aurinkotuvan talvipolkuun se muodostaa pienen rengasreitin Sport Resort Ylläkselle. Talvikauden myöhemmin avattavista reiteistä voit yhdistää tähän reittiin myös Ojanlatvan kierroksen.