Sport Resort Ylläs–Latvamaja (kausi 2019–2020)

Reittijälki lähtee liikkeelle Sport Resort Ylläksen parkkipaikalta ja suuntaa kohti Äkäslompoloa. Varsinainen reitti alkaa vasta piha-alueen ulkopuolelta, mutta seuraamalla reittijälkeä löydät talvipolkujen lähtöpisteeseen. Heti alkuun reitti laskeutuu mutkitellen metsään. Mutkitteleva talvipolku johdattaa Kahvikeitaalle. Metsän keskellä kulkeva polku on suosittu kaikkien reittien käyttäjien keskuudessa, joten ole tarkkaavainen. Vastaan voi tulla isoja retkeilyryhmiä! Polku Kahvikeitaalle on helppo ja koostuu pienistä korkeuserovaihteluista, mutta on mutkainen.

Kahvikeitaalta reitti nousee kahvilan pihan läpi ja laskeutuu suoalueelle. Suoalueen reitti voi olla tuulisella ilmalla tukossa, mutta aukea alue päättyy pian ja reitti siirtyy jälleen metsän suojaan. Talvipolku lähtee laskeutumaan kohti Ojanlatvan päivätupaa ja risteystä. Lasku on mukavan rullaava ja päättyy aukean suoalueen laitaan. Opasteviittojen kohdalta käännytään jyrkästi vasemmalle. Ennen risteystä on hyvä hidastaa vauhtia, sillä heti opasteiden takana kulkee hiihtolatu. Ojanlatvan tuvalle menevä reitti jatkuu loivasti oikealle hiihtoladun yli.

Reittijälki kääntyy kulkemaan kohti Latvamajaa. Talvipolku kiertää matkan varrella olevat suoalueet voimakkaasti mutkitellen kauniin metsän keskellä. Korkeuserovaihtelut jäävät pieneksi, mutta maasto kumpuilee mukavasti luoden samalla hyvän flow:n mutkaiselle polkuosuudelle. Reitiltä näkyy aika ajoin kauniit tunturimaisemat! Mutkametsässä on hyvä muistaa ennakoida katseella ettei tule yllätyksiä. Reitti käy välillä suoalueiden laidalla ja nämä osuudet voivat olla herkästi ummessa tuiskuilmalla.

Lopulta reitti laskeutuu hieman jyrkemmin ladun läheisyydessä kohti yhteiskäyttöaluetta. Yhteiskäyttöalue kulkee latusillan yli ja reitti poistuu yhteiskäyttöalueelta heti sillan ylityksen jälkeen. Pian reitti ylittää ladun ja lähtee nousemaan kohti seuraavaa risteystä. Muista, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen latuylityksissä. Reitti nousee pienen harjun päälle ja saapuu risteykseen. Latvamajalle käännytään risteyksestä oikealle. Suoraan jatkuva reitti vie Kesänkijärvelle ja Äkäslompoloon. Risteyksessä on opasteviitat. Opasteviitoilta on enää lyhyt matka Latvamajan kahvilan pihaan!

Reitti on kokonaisuutena helppo, mutta tarjoaa mukavaa vaihtelua kumpuilevien ja mutkaisten metsäreittien ansiosta. Reitti toimii myös yhdysreittinä Ylläsjärven ja Äkäslompolon välillä. Tämä talvipolku kuuluu 1. hoitoluokkaan, joten sen on ajettavissa heti alkukaudesta reittien avauduttua. Muista, että reittijäljen pituus tässä kuvauksessa on ilmoitettu vain yhteen suuntaan. Edestakainen retki tällä reitillä on noin 17 kilometriä pitkä!