Reittikuvaus

Talvipyöräilyreitti Äkäslompolosta Kotamajalle lähtee Äkäslompolojärven jäältä, Jounin Kaupan rannasta. Reitti kulkee järvellä ladun oikealla puolella ja risteää järven toisella puolella latuopasteiden kohdalta loivasti vasemmalle. Reitin tunnistaa sinisistä tikuista sekä talvipyöräilysymbolista. Tästä alkaa varsinainen kapeampi talvipyöräilyreitti, jonka alussa on etapin kovin nousu. Reilun kilometrin mittainen nousu toimii mukavasti alkulämmittelynä, mutta se kannattaa ajaa maltilla, ettei hiki iske heti ensimetreillä. Ura on suosittu kaikkien reittikäyttäjien keskuudessa, joten kovan pohjan ansiosta taluttaminenkin onnistuu, jos nousu käy liian vaativaksi.

Reitti erkanee nousun päällä vasemmalle (merkitty sinisillä tikuilla). Suoraan ylös jatkuu poromiesten käyttämä ura. Pyöräreitti mutkittelee mukavasti metsän keskellä ja suuntaa kohti Karilan isoa laturisteystä. Tässä välissä on yksi tienylitys, joten ole tarkkana autoliikenteen varalta. Ennen Karilan risteystä reitti kulkee pienen kurun pohjalla, missä voi olla runsaasti poroja!

Juuri ennen Karilan risteystä reitti laskee mutkitellen kohti latua. Vauhti kasvaa helposti alamäessä, joten ennakoi tuleva latukohtaaminen ajoissa. Pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia ladun ja reitin kohdatessa. Pyöräreitti kaartaa ladun kohdalla tiukasti oikealle ja ylittää joen pienen sillan kautta. Reitti jatkuu noin 20 metriä latua pitkin kohti Kukastunturia, kunnes poistuu ladulta oikealle. Näet jo talvipyöräilyreitin sinisen opasteen, joka ohjaa sinut kohti Kotamajaa.

Tästä alkaa loiva, mutta pitkä nousu kohti Kotamajaa. Reitti ei ole haasteellinen, sillä se etenee kohtalaisen suoralinjaisesti. Reitti toimii myös erämaakahviloiden ja Metsähallituksen huoltoreittinä, joten välillä voi olla kelkkaliikennettä. Loivasti nouseva profiili kulkee pienten metsäsoiden läpi, mutta edellisien vuosien tapaan se ei nouse enää avosuolle ennen Hangaskurun risteystä. Uudet reittilinjaukset on tehty talvikaudella 2018–2019.

Hangakurun ja Kotamajan risteyksessä reitti kulkee suoraan ladun yli ja opasteet ohjaavat oikeaan suuntaan. Ladun ylityksen jälkeen reitti jatkaa loivaa nousua ja kulkee muutaman avosuon ja pienen puron yli. Avoimilta suoalueilta avautuu mukavat maisemat kirkkaana päivänä. Vähän ennen Kotamajan erämaakahvilaa reitti kulkee kauniin kurun pohjaa ja normaalilumisena talvena kurua koristavat upeat tykkypuut. Kurun pohja mutkittelee loivasti laskien Kotamajalle. Pienen suon ylityksen jälkeen olet perillä.

Reitin vaativuusluokka: Helppo

Reitti soveltuu profiililtaan ja pituudeltaan myös normaalikuntoisille vasta-alkajille. Huomioi aina oma kunto- ja pyöräilytasosi. Vaativuusluokat ovat aktiivipyöräilijöiden tekemiä suuntaa antavia arvioita reitin vaativuustasosta.

Huomioitavaa reitillä

• Nilivaarassa reitillä voi olla runsaasti poroja.
  • Reitti sisältää avosuolla kulkevia osuuksia. Kova tuuli ja lumisade voivat peittää reitin hyvinkin nopeasti. Huomioi aina sääennuste ennen pyöräretkeä.
  • Reitillä on neljä latuylitystä.
  • Reitillä voi olla huoltoajoon liittyvää kelkkaliikennettä.