Reittikuvaus

Äkäslompolo–Hangaskuru–Latvamaja–Kesänkijärvi–Äkäslompolo

Tämän reittiosuuden voi kiertää molempiin suuntiin. Me suosittelemme, että kierrät myötäpäivään. Lähde liikkeelle Äkäslompolosta Äkäslompolojärven rannasta Jounin Kaupan takaa. Pyöräreitti kulkee jäällä ladun vieressä menosuuntaan katsottuna oikealla puolella sinisten merkkikeppien vieressä. Järven toisella puolella reitti jatkuu latuopasteiden kohdalta vasemmalle latujen yli.

Tämän osuuden kovin nousu tulee heti alkuun, kun reitti nousee kohti Nilivaaraa. Nousun jälkeen reitti risteää vasemmalle, ja poromiesten käyttämä ura jatkuu suoraan ylös. Nilivaaran laidassa reitti mutkittelee mukavassa mäntymetsässä. Tällä osuudella on hyvä mahdollisuus bongata poroja. Niitä voi olla reitin varrella useita kymmeniä!

Reitti laskeutuu lopulta Karilan laturisteykseen ja ojan ylitykseen. Latusillan vieressä on kapeampi silta, joka on tarkoitettu talvipyöräilijöiden käyttöön. Latusillan jälkeen jatketaan vähän matkaa oikealle latua pitkin, kunnes sinisten talvipolkuviittojen kohdalla poistutaan ladulta.

Reitti jatkuu loivasti nousten, mutta on helppoa kohtalaisen suoraa linjaa kohti Hangaskurua. Vähän ennen Kotamajan ja Hangaskurun risteystä reitti tulee ihan ladun viereen, kääntyy oikealle ja laskee rautasillan yli risteykseen.  Reitti poikkeaa ladulle jo ennen opasteviittoja, johtuen talven 2018–2019 paannejäästä, mutta ladulta käännytään pian oikealle, missä viitat jo näkyvät.

Opasteiden kohdalta reittiä jatketaan kohti Hangaskurua todella kauniin vanhan ikimetsän läpi. Opasteviittojen ohittamisen jälkeen tulee latuylitys ja reitti nousee loivasti kohti ikimetsää. Pienen nousun jälkeen kannattaa pysähtyä hetkeksi ihailemaan upeaa vanhaa metsää. Opasteviittojen kohdalta Hangaskuruun on matkaa ainoastaan noin kilometri. Hangaskurusta löytyy laavu ja kuivakäymälä.

Hangaskurusta reitti jatkuu puuvaraston edestä sinisiä tikkuja seuraten kohti metsää. Reittilinjaus on muuttunut edellisistä vuosista, eikä kulje enää suolla. Uusi linjaus myötäilee kesäreitin linjaa ja on erittäin pyöräilijäystävällinen mutkineen ja mäkineen. Hangaskurusta matkaa seuraavaan latuylitykseen on reilut pari kilometriä ja tällä osuudella flow on erinomainen!

Latuylityksen jälkeen reitti jatkuu kohti Kesänkitunturin alametsää. Mukava flow jatkuu myös Kesänkitunturin metsissä. Sama mutkitteleva ja kumpuileva reittityyli toistuu ja alun nousevan profiilin jälkeen reitti laskeutuu kohti latuylitystä. Ole erityisen tarkkaavainen tämän latuylityksen kohdalla, koska pyöräreitti kohtaa ladun loivassa alamäessä.

Latuylityksen jälkeen saavutaan suoalueille. Erittäin loivasti laskeva profiili antaa jaloille mukavasti aikaa levätä ja pyörällä on ilo rullailla kohti Latvamajan erämaakahvilaa. Suoalueen reitit ovat suoralinjaisempia, mutta huomioitavaa on mahdollinen paannejää. Tarkkaile reittiä erityisesti lumisateiden jälkeen, sillä jää voi olla piilossa hyvinkin hennon lumipeitteen alla. Edellisestä latuylityksestä Latvamajan kahvilaan on matkaa alle kolme kilometriä.

Latvamajalta reitti jatkuu pihan poikki portailta katsottuna loivasti oikealle. Reitin tunnistaa sinisistä merkkikepeistä. Talvipolku kulkee metsän keskellä ja saapuu risteykseen, mistä jatketaan oikealle. Vasemmalle menevä reitti vie Ylläsjärvelle. Pienen nousun jälkeen tulee latuylitys, jonka jälkeen reitti laskeutuu ylityksen jälkeen kohti Kesänkijärveä. Paikoin hyvin tiukkoja mutkia sisältävä lasku kannattaa ajaa erityisen tarkkaavaisesti, sillä Kesänkijärven ja Latvamajan välinen osuus on myös kävelijöiden suosiossa. Nautinnollinen mäki muuttuu tasaiseksi juuri ennen Kesänkijärven laavua. Laavun yhteydessä on kuivakäymälä.

Lähellä laavua sijaitsee Kesängin Keidas, erämaakahvila, joka sijaitsee laavulta katsottuna vasemmalla. Talvipyöräilyreitti jatkuu Kesänkijärven rantaa pitkin, myötäillen kesäreittiä. Kesänkijärven rannalla kulkeva reitti on helppo, mutta vastaantulijoita voi olla runsaasti. Juuri ennen Kesängin parkkipaikkaa reitti kääntyy jyrkästi vasemmalle.

Edelleen reitti on helppoa eikä enää ole luvassa juurikaan korkeuserovaihteluita tai mutkaisia mäkiä. Kesängin parkkipaikalta noin 300 metrin ajamisen jälkeen tulee tien ylitys, jonka jälkeen saavutaan risteykseen, josta Äkäslompolon suuntaan käännytään oikealle. Vasemmalle taittuva reitti vie Luontokeskus Kellokkaalle. Heti risteyksen jälkeen mennään ladun yli ja reitti jatkuu suoraan kohti Äkäslompoloa.

Suoran päästä alkaa yhteiskäyttöalueet. Joet ylitetään latusiltoja pitkin eli ladulla ajaminen näissä kohdissa on sallittua. Yhteiskäyttöalueet on merkitty kylteillä. Kahden siltaylityksen jälkeen saavutaan tien ylitykseen, jonka jälkeen jatketaan hetken latua ja poistutaan sitten ladulta vasemmalle. Reitti ylittää ladun vielä toistamiseen ennen paluuta Äkäslompolojärvelle. Juuri ennen Äkäslompolojärven rantaa reitti ylittää mökkitien. Äkäslompolojärvellä reitti saapuu latuopasteiden kohdalle, josta käännytään vasemmalle takaisin kohti Äkäslompolon kylää ja lähtöpaikkaa.

PALVELUT REITILLÄ:

Latvamajan erämaakahvila

Vaativuusluokka: Keskivaativa

Huomioi aina oma kunto- ja pyöräilytasosi. Vaativuusluokat ovat aktiivipyöräilijöiden tekemiä suuntaa antavia arvioita reitin vaativuustasosta.

Huomioitavaa reitillä

• Reitti sisältää useita latuylityksiä sekä kaksi yhteiskäyttöaluetta.
  • Reitin varrella on kaksi kahvilaa sekä kaksi laavua wc-mahdollisuudella.
  • Reitin varrella on huoltoajon vaatimaa moottorikelkkaliikennettä
  • Voit kiertää reitin molempiin suuntiin, mutta suosittelemme sen kiertämistä myötäpäivään.